Det siste halvåret har flere kjente personligheter blitt offer for ulike reklamer som tilsynelatende er ren svindel, blant andre influenser Aurora Gude (31) og kjendisstylist Jan Thomas (56).
Les også: Aurora Gude ble misbrukt på nettet: Nå har hun anmeldt
Forbrukertilsynet har tidligere advart mot økende svindel, og det ser ikke ut til at slike reklamer har forsvunnet med det første.
Denne uken ble programlederne Ingrid Gjessing Linhave (45) og Solveig Kloppen (51) også ofre for tvilsomme reklamer.

UGJENKJENNELIGE: Bilder av både Ingrid Gjessing Linhave og Solveig Kloppen har blitt kraftig manipulert i svindelreklamer. Foto: Skjermbilde: @ingridgjessinglinhave og @solveigkloppen (Instagram)
Det er ikke bare navnene på den tidligere TV-duoen, som ledet «Idol» i 2004, som er misbrukt. Reklamene er også svært manipulerte bilder av kvinnene, der de er knapt til å kjenne igjen.
At både Gjessing Linhave og Kloppen er ansikt utad i kampanjene, som tilsynelatende er reklame for slankeprodukter, har fått de til å trekke litt på smilebåndet.
Men de understreker likevel overfor Nettavisen at reklamene får de til å se rødt.
Vil ikke assosieres til usunn vektnedgang
– Jeg ble litt forfjamset først, og lo litt, men så begynte irritasjonen og frustrasjonen å stige, sier Gjessing Linhave til Nettavisen på spørsmål om hvordan reaksjonen hennes var da hun oppdaget reklamen hun motvillig fronter.
Mandag kveld delte Gjessing Linhave en bildeserie på Instagram av slankereklamen hun misbrukes i, et kosttilskudd som kalles Keto. Reklamen hevder at kosttilskuddet «løser opp fett på en naturlig måte» og at man kan gå ned i vekt ved uten slanking og trening.
Les også: «Demenskoret»-Ingrid med klar tale etter prisutdelingen: – Må få på plass et helt annet opplegg
Det er ingen tvil om at 45-åringen er lite fornøyd med reklamen. På Instagram gikk hun hardt ut og advarte Instagram-følgerne sine mot svindel.
Det er likevel noen som har latt seg lure, og ifølge 45-åringen har hun fått flere henvendelser fra fremmede som lurer på om kosttilskuddet funker. Nå frykter Gjessing Linhave at flere skal bli påvirket av reklamen.
– Jeg synes det er trist om folk blir lurt til å kjøpe, og at en svindler tjener på dette i andre enden. Også er jeg redd for at folk som ikke skjønner at det er svindel skal assosiere meg med en slik kampanje, sier hun og legger til at det er ekstremt provoserende.
Gjessing Linhave understreker også at hun aldri kommer til å frivillig delta på å fremme det hun mener er en snuskete bransje som heier på usunn vektnedgang. Hun agerte derfor raskt etter at hun oppdaget svindelen, men til hennes overraskelse var det ikke så lett å gjøre noe med saken.
Utallige rapporteringer til Instagram og Facebook har så langt ikke vært til nytte, men hun håper nå at det hjelper å snakke offentlig om dette:
– Jeg har snakket med flere andre i min bransje som har opplevd dette nylig og det sies at flere har prøvd å stoppe og fjerne annonsene med advokater og mye hjelp, men til ingen nytte. Så da vet jeg ikke hva jeg skal gjøre, sier en rådvill Gjessing Linhave og fortsetter:
– Så derfor er det topp å bli intervjuet av dere om dette! Så får vi håpe svindlerne ikke klarer å selge et eneste produkt i Norge!
Les også: Slik kan du unngå å bli svindlet på nett
– Trist at folk blir lurt
Kort tid etter Gjessing Linhave advarte mot svindel, skjedde det samme med Solveig Kloppen. Hun deler samme bekymring som sin tidligere «Idol»-makker, og håper at ingen lar seg lure av de falske reklamene.
– Det er sikkert folk der ute som er desperate etter å finne en måte å gå ned i vekt på, så det er jo forståelig at folk tenker at det finnes en mirakelkur, sier Kloppen til Nettavisen.
Kloppen er misbrukt i en reklame for noe som heter Nutri Habits, som også reklamerer for en slankemetode.
Hun forteller videre at hun også har fått meldinger angående reklamen, og ifølge henne har flere lurt på om virkelig har gått ned 18 kilo på én måned.
– Det som er trist her er at noen blir lurt, sier hun til Nettavisen.
Underdirektør ved tilsynsavdelingen i Forbrukertilsynet, Mats Bjønnes, har tidligere sagt til Nettavisen at svindlerne stadig finner nye og avanserte svindelmetoder, blant annet å ta i bruk flere plattformer som sosiale medier for å nå flere forbrukere.
Ifølge Bjønnes er det flere ting forbrukerne bør være skeptiske på når det gjelder slike reklamer, blant annet å ikke oppgi kortinformasjon uten videre, samt å nøye vurdere tilbudene.
– Teknologien medfører at svindlerne rett og slett anses som mer profesjonelle. Det er derfor viktig at forbrukerne også tenker på dette, og ikke nødvendigvis hopper på det første og beste tilbudet, sa Bjønnes i et tidligere intervju.
– Fotofikling på lavt nivå
Det er ikke bare reklamens budskap som har fått både Gjessing Linhave og Kloppen til å reagere. De har også stusset over bildene som er brukt, og de begge innrømmer at latteren satt løst da de oppdaget de åpenbart dårlig redigerte bildene:
– Hvis man først skal holde på med sånt, kan man ikke legge ned litt mer arbeid i det? Det er fotofikling på veldig lavt nivå, spøker Kloppen med om de redigerte bildene.
I kommentarfeltene til de respektive Instagram-innleggene der de begge advarer mot svindel, later det til at flere fikk seg en god latter. En av kommentarene til Gjessing Linhaves innlegg spøker med hennes nye frisyre og fasong:
«Artig at man blir såpass lurvete på sveisen av noen kilo ekstra. Kjekt å vite!».
Les også: Ingrid Gjessing Linhave rørt til tårer etter dette
Det er særlig redigeringsferdighetene til vedkommende som har laget de manipulerte bildene som også Gjessing Linhave og Kloppen morer seg over.
– Den som har redigert bildene ikke er i verdensklasse, det er jo hårfrisyrer og antrekk og liming og klipping som er fullstendig elendig. Håret mitt er for så vidt ofte såpass flokete, sier Gjessing Linhave.
Les hele saken
Author: