mandag, desember 5, 2022
HjemNyheterPå tide å handle

På tide å handle

På tide å handle


Handelsorganisasjonen Virke anslår at nordmenn vil bruke 3, 3 milliarder kroner på Black Friday.

De store butikkjedene satser stort på forbruksfesten og tjener godt. Det er trist, når vi vet at titusenvis kjøper klær de ikke trenger, som fører til økt ressursbruk og klimagassutslipp.

Halvparten av befolkningen vil ikke delta på Black Friday

Black Friday er en dårlig shoppingtradisjon. Det startet som et amerikansk handelsfenomen for billige julegaver. Nå har man utviklet en forbruksmani uten sidestykke.

Vi i Tise gjennomførte nylig en stor nordisk undersøkelse. Der sier halvparten av de spurte at de ikke vil kjøpe nye klær på årets svarte handledag.

Det er gledelige nyheter, selv om det fortsatt betyr at den andre halvparten vil handle. I samme undersøkelse opplyser 30 prosent av respondentene at de føler Black Friday får dem til å ville kjøpe nye klær. For de fleste er dette unødvendige kjøp og klær man ikke trenger.

Klikk her for å abonnere på nyhetsbrev fra Norsk debatt

Overforbruk og ukritiske valg

Hver nordmann har i gjennomsnitt 80 kilo klær. Hvert femte plagg blir aldri eller sjelden brukt. Klesindustrien står for hele åtte prosent av verdens klimagassutslipp. Hadde alle andre land hatt et like høyt forbruk som oss, hadde vi trengt 3, 4 jordkloder for å dekke alle ressursene vi forbruker.

Denne utviklingen klarer vi ikke stoppe om handledager som Black Friday fortsetter. Handelsstandens motvilje til å tenke klimaklokt skaper et mindre bærekraftig forbrukssamfunn og gjør at vi ikke når de målsetningene vi har satt oss.

Feil å fortsette forbruksfråtsingen

3 av 4 sier i gjenbruksundersøkelsen at de er bekymret for den globale oppvarmingen, og ønsker å bidra til utslippsreduksjon. Det går imot det miljøet trenger, og det vi som forbrukere ønsker.

64 prosent sier i undersøkelsen at de ikke tror moteindustrien er opptatt av bærekraft, og hele 59 prosent opplever til og med at industrien driver aktivt med grønnvasking. Det er alarmerende tall. Tise jobber for et mer bærekraftig og rettferdig forbrukssamfunn, med gode alternativer for gjenbruk og reparasjon, men vi møter motgang fra butikkene som har lagt sin elsk på Black Friday.

Les også: Advarer mot vanlig ernæringsråd: – Ikke tro på dette (+)

Nordmenn er villige til å betale mer for bærekraftige klær

Klimaklokt, grønt og bærekraftig er forbeholdt festtaler og strategiene til bedriftene som fronter Black Friday. I realiteten bidrar de til å pushe plagg på personer som ikke trenger mer.

Dagens økonomi er preget av inflasjon og prispress, men å begrunne rabatterte varer og lokkepriser med vanskeligere tider for forbrukerne, er feil.

Norske forbrukere vil kjøpe mer bærekraftige klær, og det er ikke for å være «trendy». 57 prosent er nemlig villige til å betale mellom 10 prosent eller mer for bærekraftige klær. Det er en økning på 9 prosent fra i fjor, og da var prispresset vesentlig lavere enn det vi opplever nå.

Les også: Slik avslører du en utro partner (+)

Klesgigantene må komme på banen

Handlevanene våre endres stadig til det bedre, men de store selskapene må bli med på laget. Forrige måned hadde Tise nesten 30 prosent vekst, målt fra samme periode i fjor, i antallet aktive brukere.

31 prosent av unge sier at de har kjøpt mer brukte klær det siste året. Samtidig oppgir 45 prosent at de får samme glede av å kjøpe brukt som ved å kjøpe nye klær.

Tallenes tale er klare. Ønsket og viljen til å ta bærekraftige valg er godt i live hos forbrukerne, men kjøpefester som Black Friday hindrer mange fra å ta de riktige og viktige valgene.

Les mer fra Norsk debatt

Vi har alle et ansvar

Vi har alle en jobb å gjøre. I Tise fortsetter vi å tilgjengeliggjøre gjenbruk ved å videreutvikle tjenesten vår og sikre for at det er enkelt og effektivt å velge brukt. Politikerne må insentivere gjenbruk og en bærekraftig klesindustri og samtidig gjøre det vanskeligere for de som jobber mot dette.

Motebransjen og handelsstanden må sørge for mer miljøvennlige og rettferdige prosesser som ikke fører til overforbruk.

Et klokt sted å starte er å begrave en utdatert og umoderne dag som Black Friday.

Les hele saken
Author:

RELATED ARTICLES
- Advertisment -

Most Popular

Recent Comments