torsdag, august 11, 2022
HjemNyheterTove (81) føler seg lurt av strømleverandøren: – Kunne blitt alt for...

Tove (81) føler seg lurt av strømleverandøren: – Kunne blitt alt for dyrt

Tove (81) føler seg lurt av strømleverandøren: – Kunne blitt alt for dyrt


(NORDSTRANDS BLAD:) Fredag 15. juli satt Tove Sjønnesen fra Nordstrand og mannen på Holmlia senter, da enmann skal ha kommet bort til paret og spurt om de var kunder hos Fortum.

– Da sa jeg at vi hadde vært det de siste 60 årene, før han ga oss et tilbud om å få gratis strøm i en måned. Jeg trodde han var fra Fortum, men selv om jeg spurte hva baksiden var tre ganger unnlot han å svare. Jeg fikk en følelse av at noe var galt, forteller Sjønnesen.

Til tross for at hun ikke fikk noen tegn på hvor mannen kom fra, forteller Sjønnesen at selgeren hadde med seg en iPad som han brukte til å søke opp paret på. Da han fikk opp adressen deres, og i tillegg kunne fortelle at paret hadde strøm på hytten, tenkte Sjønnesen at han var fra hennes eget strømselskap.

Dagen etterpå våknet hun til en melding, med beskjed om at hun var blitt kunde hos NorgesEnergi.

– Da skjønte jeg alt, og ble både sur på mannen og meg selv. Jeg hadde kanskje vært litt godtroende, sier Nilsen.

Sjønnesen har svømmebasseng og et hus som tar mye strøm. Foto: Omar Bouignane/Nordstrands blad.

– Ikke noen god opplevelse

Sjønnesen tok umiddelbart grep, og fikk sønnen hennes til både å kontakte Fortum og NorgesEnergi, som ordnet det hele veldig fort.

Hun beskriver likevel det hele som et svindelforsøk, og mener mannen først og fremst burde presentert seg. Hun ble fortvilet over situasjonen, men mener samtidig det går en grense for hvor kritisk man bør være.

– Jeg har en avtale gjennom Fortum som gir meg strøm til spottpris, og den har vi hatt i årevis. Vi har svømmebasseng og et stort hus som tar mye strøm. Dersom avtalen hadde blitt gjennomført og utgiftene hadde økt, kunne det blitt alt for dyrt for oss. Spesielt sånn som strømprisen er nå, sier Sjønnesen.

– For noen dager siden fikk jeg en ny melding fra NorgesEnergi med spørsmål om jeg var fornøyd med kjøpet. Da svarte jeg at det ikke var noen god opplevelse, og understreket at de burde vært tydelige på at de var fra NorgesEnergi og at det var snakk om en overgang av strømleverandør.

Les mer: Rekordhøy strømpris i Sørvest-Norge

– Sjokkerende

Nå ønsker Sjønnesen å advare andre.

– Det er sjokkerende at en seriøs bedrift som NorgesEnergi går ut på den måten, og spesielt når de henvender seg til de eldre. Folk er jo ikke opplært til å være så mistenksomme, og stoler som oftest på voksne mennesker. Det er synd at jeg ikke kan gjøre det lenger, sier hun.

NorgesEnergi beklager

Daglig leder Hans-Erik Ramsdal i NorgesEnergi sier til Nordstrands Blad at de har satt i gang interne undersøkelser, og at beskrivelsen av hendelsen ligger langt utenfor deres rutiner for salg.

– Vi er sertifisert i den nasjonale bransjeordningen «Trygg strømhandel», så dette er en sak jeg tar på største alvor. Vi har klare rutiner for hvordan et hvert salg skal gjennomføres, nettopp med tanke på at en ny kunde skal være helt trygg og inneforstått med hva som er avtalt. Dette skal gjennom flere trinn med bekreftelse fra kunden, sier Ramsdal.

Han legger til at han er den første til å beklage det, dersom kunden har en opplevelse av å bli svindlet.

– Har det vært en tilnærming fra en av våre selgere som har etterlatt et slikt inntrykk vil jeg gi denne personen en uforbeholden unnskyldning. Så får våre interne undersøkelser forhåpentligvis avdekke hendelsen, og se til at dette ikke skjer igjen.

– Strømbransjen topper klagestatistikken

Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver hos Forbrukerrådet, sier til Nordstrands Blad at svært pågående strømselgere, som ikke gir sannferdig informasjon om produktet de selger eller selskapet de representerer, dessverre er noe Forbrukerrådet hører om ganske ofte.

– NorgesEnergi utmerker seg ikke som en versting hos oss på dette feltet. I akkurat denne avtalen har forbrukeren fått en avtale hun ikke aksepterte, og hun har helt klart rett til å gå fra avtalen og tilbake til sin opprinnelige leverandør. Det gjelder selv om den nye avtalen har bindingstid, sier Iversen.

Tidligere har Forbrukerrådet gjennom sammenligningstjenesten strømpris.no sett hvordan strømselskaper systematisk lurer forbrukerne ved å:

Skjule prispåslagIkke oppgi varighet på kampanjetilbudFlytte kundene til dyrere avtaler uten tilstrekkelig beskjed

– Aggressiv markedsføring i kombinasjon med komplisert og uredelige tilbud gjør det svært vanskelig å være forbruker i dette markedet. Det er ikke uten grunn at strømbransjen topper klagestatistikken hos Forbrukertilsynet og genererer en rekke henvendelser til Forbrukerrådet, sier Iversen.

Iversen kommer samtidig med et par tips, dersom du tror at du har blitt lurt:

– Hvis du tror du har blitt lurt, så bør du sjekke det du har mottatt fra strømselskapet. Deretter bør du ta en telefon til dem og fortelle at du har blitt lurt inn i avtalen. Følg opp telefonsamtalen med en e-post. Deretter bytter du tilbake til din opprinnelige strømavtale eller finner deg en ny. Eventuelle tvister i ettertid kan behandles av Elklagenemnda.

Les også: Frykter aksjoner: Støres egne ber ham strupe strømeksport

Les hele saken
Author:

RELATED ARTICLES

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

- Advertisment -

Most Popular

Recent Comments