torsdag, august 11, 2022
HjemNyheterNå har over 6000 p–plasser forsvunnet – vil ha full revers

Nå har over 6000 p–plasser forsvunnet – vil ha full revers

Nå har over 6000 p–plasser forsvunnet – vil ha full revers


URANIENBORG, OSLO (Nettavisen): Helt siden det rødgrønne byrådet satte i gang prosjektet om et Bilfritt byliv, har flere parkeringsplasser i Oslo blitt fjernet. Tall hentet inn av Nettavisen, viser at antallet fjernede parkeringsplasser bikket over 6000 før sommerferien.

Flere parkeringsplasser er byttet ut med sykkelfelt og grøntarealer, og målet til byrådet har vært å prioritere privatbilene til sist.

Nå mener leder i Folkets Parti, Cecilie Lyngby, at byrådet har gått for langt. Hun vil slåss for å få tilbake 5000 av de forvunnede parkeringsplassene.

– Det er veldig mange steder der sykkelveiene er helt meningsløse. Og jeg er overbevist om at byrådet gjør dette kun for å fjerne parkeringsplasser, sier Lyngby til Nettavisen.

Oslo  20190601.
Andre kandidat i Oslo Cecilie Lyngby (t.v.) i Folkeaksjonen Nei til mer bompenger (FNB) demonstrerer ved bommen i Middelthunsgate lørdag. 
Foto: Lise Åserud / NTB

LEI: Leder i Folkets Parti (FNB) Cecilie Lyngby, er lei av å ikke finne parkeringsplass i Oslo, og vil nå kjempe for å få 5000 parkeringsplasser tilbake. Her er hun fotografert under valgkampen i 2019. Foto: Lise Åserud

Les også: Her skal 100 parkeringsplasser fjernes: – Folk er fortvilet

Lyngby trekker frem flere steder i Oslo sentrum, der hun mener sykkelfeltene er «unødvendige». Her sikter hun til sykkelfelt på korte strekker, og områder der hun mener det ikke er noe problem å ferdes på sykkel uten egen sykkelvei.

Gyldenløves gate på Uranienborg er et av sykkelfeltene Lyngby trekker frem. Der er alle parkeringsplassene fjernet, og hele strekket består av sykkelfelt på begge sider av veien.

– Jeg forstår ikke måten de bygger sykkelfeltene på. Flere steder er sykkelfeltene helt usammenhengende og meningsløse, det går ikke. Vi må ha en utredning på hvor sykkelfeltene skal gå, sier Lyngby.

Se bilde fra Gyldenløves gate her:

GYLDENLØVES GATE: Nedover Gyldenløves gate ved Uranienborg er det ikke en parkeringsplass å se. Det er byttet ut med sykkelfelt nedover hele veien. Foto: Victoria Dreyer (Nettavisen)

Les også: Tidligere byrådsleder langer ut mot stengte gater: – Jeg er småforbannet

– Trakassering av bilister

Uranienborg er imidlertid ikke det eneste stedet som har fått nye sykkelfelt de siste årene. Utviklingen av sykkelnettet i Oslo har pågått helt siden 2015, og byen består i dag av flere områder med tydelig oppmerkede sykkelveier.

– Byrådets samferdselspolitikk er en sammenhengende trakassering av bilister i Oslo siden 2015, sier Lyngby.

Hun mener satsningen på sykkel i Oslo har gått på bekostning av bilistene, som nå må betale dyrt for både bompenger og parkering.

Les også: Raser mot gatestenging i Oslo: – Patetisk

Derfor vil Lyngby slåss for å fjerne sykkelfeltene, og ta tilbake parkeringsplassene som tidligere sto der. Å reversere denne politikken, vil ikke bli noe problem i følge Oslo-politikeren:

– Det er bare å merke opp parkeringsplassene på asfalten igjen, sier Lyngby, og legger til at det heller ikke vil bli noe særlig kostbart sammenlignet med prislappen på byrådets sykkelveiutbygging til 13 milliarder kroner.

Nødvendighet

Samtidig understreker Lyngby at det er flere steder der sykkelvei er nødvendig.

– På uoversiktlige veier med mye biler og busser, er det ikke noen andre alternativer, sier Lyngby, og nevner Sørkedalsveien som et eksempel:

– Der er det behov, for der er det potensielt farlige situasjoner hver dag, sier Lyngby.

Utbygging av sykkelvei på Sørkedalsveien var oppe i bystyret i fjor, men ble avslått.

Les også: Dette midlertidige tiltaket koster 11 millioner: Stenger flere Oslo-gater

– Sløser med pengene

Det er heller ikke bare sykkelfelt som har ført til færre parkeringsplasser i Oslo sentrum. Den siste tiden har «bildeling» blitt stadig mer populært. En tjenesten som går ut på at enkeltpersoner kan leie bil i korte tidsrom.

For å gjøre tjenesten mer tilgjengelig, har flere parkeringsplasser i Oslo blitt reservert til disse tjenestene.

Lyngby har ikke noe imot det nye konseptet, men synes det er synd at det skal gå på bekostning av de allerede få parkeringsplassene som er igjen.

– Byrådet lytter ikke til hva som er nødvendig, og bare sløser med pengene. Det synes jeg blir feil. Det burde være en selvfølge at skattebetalernes penger blir brukt på nødvendige ting, sier Lyngby.

Les også: Ansetter ikke lærere som trenger parkering: – Fullstendig galskap

Lederen i Folkets Parti, tidligere kalt «Bompengepartiet», har heller et annet forslag til å spare Oslo sentrum for biltrafikk:

– Vi burde hatt en ring 4 rundt Oslo. Dette må selvfølgelig utredes skikkelig. Når 30 prosent av trafikken kun kjører gjennom Oslo, kan potensielt spare miljøet i tillegg.

– Trappe opp innsatsen

Byråd for miljø og samferdsel, Sirin Stav (MDG), er godt fornøyd med sykkelnettet i Oslo. Hun mener sykkeltrafikken har økt kraftig etter at sykkelnettet ble utviklet, og har ingen planer om å bremse utbyggingen.

– Det er ikke aktuelt å bremse utrullingen av sykkelveier. Oslo er fortsatt langt unna å være en ekte sykkelby, og vi kommer til å trappe opp innsatsen enda mer fremover, sier Stav til Nettavisen.

STOLT: Byråd for miljø og samferdsel, Sirin Stav (MDG), er stolt av sykkelnettet de har bygd i Oslo, og gleder seg til den videre utbyggingen. Foto: Jørgen Berge/Nettavisen

Stav legger til at enkelte sykkelfelt kan virke «usammenhengende», men at det er fordi de ikke er helt ferdig enda. I tillegg legger byråden til at fjerning av parkeringsplasser er helt nødvendig når sykkelnettet utvikles.

– Mange steder er det nødvendig å fjerne parkeringsplasser for å bygge trygge sykkelveier. Det handler om at det ikke er plass til både bilvei, parkeringsplasser og sykkelvei, sier Stav og legger til:

– Jeg er veldig stolt av at vi har etablert eller oppgradert over 100 km med sykkelvei i Oslo de siste årene. Sykkeltrafikken har økt kraftig og over tre ganger så mange opplever Oslo som en trygg og god sykkelby. Det viser at det nytter å satse på sykkel.

Les hele saken
Author:

RELATED ARTICLES

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

- Advertisment -

Most Popular

Recent Comments