torsdag, juli 7, 2022
HjemNyheterUtfordrer Tesla: Vil gjøre elbiler mer miljøvennlige

Utfordrer Tesla: Vil gjøre elbiler mer miljøvennlige

Utfordrer Tesla: Vil gjøre elbiler mer miljøvennlige


Se hele podkasten Stavrum & Eikeland med Fredrika Klarén her:

Svensk/kinesiske Polestar har slått seg opp som en av utfordrerne til Tesla. Nylig vant de en stor leveranse på 65.000 elbiler til bilutleiegiganten Hertz.

Polestar kontrolleres av det kinesiske konglomeratet, Zhejiang Geely, som også eier bilmerkene Volvo og Lotus, samt har store aksjeposter i Daimler Bentz og Terrafugia som utvikler elektriske fly.

Bak Zhejiang Geely finner vi den kinesiske «oligarken», Li Shufu. Ifølge Forbes er han en av Kinas rikeste menn med en formue på nesten USD 30 milliarder kroner, nær 300 milliarder kroner. Li Shufu har venner langt inn i maktkorridorene i Kinas hovedstad, Beijing.

FILE - In this Friday, Feb. 25, 2011, file photo, Li Shufu, chairman of China's Geely Holding Group, speaks after an interview before a Volvo press conference on their development strategy in China at a hotel in Beijing. Volvo Cars says it plans to invest $10-$11 billion worldwide over the next five years in an ambitious expansion following its acquisition by a Chinese owner. (AP Photo/Andy Wong, File)

SUPERRIK: Li Shufu er en av verdens rikeste menn. Foto: Andy Wong

– Vi jobber i utrolig korrupte leverandørkjeder

Å produsere elbiler krever innputt av mye, blant annet råvarer som kobolt, litium og nikkel til produksjon av battericellene. Hvor skaffer man det? Jo, blant annet fra gruvedrift i Afrika, hvor barnearbeid er et problem flere steder.

– Vi jobber i utrolig korrupte leverandørkjeder. Mineral– og metallindustrien er kjent for å ha den høyeste korrupsjonen, sier Fredrika Klarén – bærekraftsjef i el-bilselskapet Polestar i podkasten Stavrum & Eikeland.

– Kan du garantere at det ikke fins barnearbeid i noen av Polestars produksjonsledd?

– Det kan ingen garantere.

– Hvis du ser på Kina og eierskap, så kan vi sammenligne det med Russland. De oligarkene i Russland som snakket mot Putin, de fikk gjennomgå. Sånn er det litt i Kina også, blant annet Jack Ma, som ikke har vært på bølgelengde med Beijing. Din eier, Li Shufu, han er det (Inne med Beijing). Når man vet hvor mye dritt det er i Kina. Hvorfor skal vi tro på dere?

Svaret får du i videoklippet her:

Hos Stavrum & Eikeland forteller også Klarén om hvor miljøvennlig en elbil egentlig er, hvor viktig FNs bærekraftarbeid er, om hvordan blockchain-teknologi skal hjelpe Polestar og ikke minst hvorfor vi må ha en radikal endring i hvordan vi produserer elbiler på.

Flere episoder

Her kan du høre flere episoder av Stavrum & EikelandNettavisen-podkast eller Spotify eller Apple podcasts.

Gjester har vært tidligere statsminister i Danmark, Helle Thorning-Schmidt, tidligere statsminister Erna Solberg (H), Ap-leder og nåværende statsminister Jonas Gahr Støre, NRKs Fredrik Solvang, influenser Linnea Myhre, friidrettspappa Gjert Ingebrigtsen, finanstopp Knut Brundtland, skipsreder Herbjørn Hansson, samt investorer som Jens Ulltveit-Moe, Jan Petter Sissener, Kristian Adolfsen, Johan H. Andresen, Reynir Indahl, politiker-nestor Gudmund Hernes, Tinder-dama Cecilie Fjellhøy, oljeanalytiker Jarand Rystad, for å nevne noen.


Les hele saken
Author:

RELATED ARTICLES

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

- Advertisment -

Most Popular

Recent Comments