fredag, juli 1, 2022
HjemNyheterLanget ut mot Vår Staude for skjult reklame. Nå svarer hun

Langet ut mot Vår Staude for skjult reklame. Nå svarer hun

Langet ut mot Vår Staude for skjult reklame. Nå svarer hun


Mandag delte TV 2-programlederen Vår Staude (55) et innlegg på Instagram, etter å ha blitt kritisert for å reklamere for sy-firmaet Fæbrik, som blant andre Jenny Skavlan (36) aksjonerer for.

«Avisen Vårt Land har kritisert dette (deling av Fæbriks salgsoppskrifter journ. red. anm.), og derfor vil jeg gjerne si at jeg selvsagt kjøper sy-oppskrifter for egne penger, jeg kjøper alt stoff selv, jeg selger ingenting og jeg får selvsagt null og niks for å ha tagget sy- og gjenbrukskollektivet», skriver programlederen på Instagram etter å ha blitt kritisert av medieviter, Trygve Aas Olsen (62).

I følge avisen har Staude siden desember lagt ut over 20 Instagram-innlegg til sine 87.000 følgere der hun referer til og tagger firmaet Fæbrik. Av disse er Jenny Skavlan tagget i ni av innleggene.

I tillegg har programlederen hatt Fæbrik, med bidragsyterne Jenny Skavlan, Mari Nordén, Ingrid Bergtun og Ingrid Vik Lysne, som gjester på «God morgen Norge».

– Her kan man si at Vår Staude driver reklame, sier Trygve Aas Olsen, mediekritiker og fagmedarbeider ved Institutt for journalistikk (IJ), til Vårt land.

HEVDER REKLAME: Det er bare i slike innlegg som disse at Aas Olsen hevder Staude driver reklame. Foto: Instagram

– Pur begeistring

«Kjære dere. Viktig melding. Håper dere orker å lese alt. Det siste halvannet året har jeg sydd og sydd og jeg elsker det. Det er så stas å lære noe nytt, prøve, knote og stadig bli littegrann flinkere», står det innledningsvis i programlederens motsvar til Olsen.

Videre skriver Staude at de oppsiktsvekkende innleggene handler om pur begeistring og at det er en enda større glede å kunne inspirere andre, men også å dele og motta sy-tips. Noe hun mener hun har fått av blant andre Fæbrik-jentene da de har gjestet «God morgen Norge».

I den nylig publiserte artikkelen understreker Olsen at det må være lov med sy-entusiasme, men at problematikken oppstår når Staude tagger firmaet i innleggene sine og legger inn en kommersiell lenke til Fæbriks egne innlegg – som kobler følgerne hennes direkte opp med salgslenken.

Fæbrik er et syfirma som selger egne oppskrifter på klær. Disse reklamerer de for på sin egne Instagram-konto som Staude har lenket til.

Nettavisen har vært i kontakt med Vår Staude som henviser til Instagram-innlegget hun delte på mandag.

Staude avviser i sitt Instagram-innlegg at taggene ikke har noen kommersielle koblinger, og at hun bruker kun sine egne penger på stoff og sy-oppskrifter. Hun hevder også at hun heller aldri har mottatt noen form for honorar for å ha tagget sy- og gjenbrukskollektivet.

Får støtte i kommentarfeltet

I ettertid har kommentarene på Staudes innlegg rent inn, og programlederen har mottatt massiv støtte.

Blant annet er det flere som takker programlederen for sitt engasjement og oppfordrer hun til å fortsette å dele sy-relaterte innlegg.

Les også: Mads Hansen ble blokkert på Instagram av Durek Verrett etter dette

«Utrolig…. Tenk her i landet er det snart ikke lov til noe som helst lenger. At noen gidder å kritisere så innmari da??? Du har inspirert meg til å ta i bruk symaskinen jeg fikk i 60 års gave…samme som din …tusen takk», skriver en av Staudes mange tusen følgere.

En annen skriver at hun håper ikke kritisering får henne til å slutte å dele alt det fine hun lager, og skriver at programlederen er en stor inspirasjon og gledesspreder.

Også TV-profil og kjendisstylist Jan Thomas har også lagt igjen en hjerte-emoji til sin gode venn i kommentarfeltet. Det samme har programleder og modell Kathrine Sørland.

Oslo  20151008.
Jan Thomas innviterte  torsdag til kjendisfest.  Kathrine Sørland var en av gjestene.
Foto: Terje Pedersen / NTB

VISER STØTTE: Jan Thomas og Kathrine Sørland har vist støtte til Vår Staude. Foto: Terje Pedersen / NTB

Staude begrunner således valget om å tagge sy- og gjenbrukskollektivet med at hun har veldig mange følgere og at det derfor har vært enklere å informere hvor hun har fått tak i syoppskriftende sine enn å svare hver enkelt som stiller hun det samme spørsmålet.

Avslutningsvis skriver Staude at hun burde vært mer oppmerksom på problematikken i «sy-lykkerusen» og at det er viktig for henne å fortelle slik det er.

Nettavisen har vært i kontakt med Trygve Aas Olsen som ikke ønsker å kommentere saken ytterligere.

Les hele saken
Author:

RELATED ARTICLES

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

- Advertisment -

Most Popular

Recent Comments