fredag, mai 20, 2022
HjemNyheterFull strid om elbillading: – Det er utrolig vanskelig

Full strid om elbillading: – Det er utrolig vanskelig

Full strid om elbillading: – Det er utrolig vanskelig


Bilistenes organisasjoner strides om hvordan man skal løse ladekaoset i Norge. Du kan nemlig ikke i dag bruke bare én brikke, app eller bankkort ved betaling på alle hurtigladere.

Regjeringen har derfor lovet å komme med en ny ladestrategi i løpet av året, men i sine høringsutspill er Norsk elbilforening og NAF uenige om hvilken løsning som bør velges.

– Det er utrolig vanskelig for folk slik det er i dag. Det er egentlig det største problemet vi har nå med elbil, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening til Nettavisen.

Les også: Advarer mot fjerning av elbil-fordeler: – Skaper stor usikkerhet hos folk

– Veldig krevende

Elbilforeningen krever at ladestrategien må inkludere en lovregulering som stiller krav om kortbetaling på alle nye hurtigladere.

– Mange av selskapene ønsker å eie kunden, og det er forståelig det på en måte. Men det gjør det veldig krevende når vi har minst ti forskjellige selskaper der det kreves et kundeforhold og man må laste ned en app, sier Bu.

Hun mener det nå haster med å få på plass kortbetaling.

– Som en forbrukerorganisasjon så må vi høre på hva forbrukerne etterspør, og de ønsker kort. Folk betaler med kort på absolutt alt, og det å ha muligheten til å bare kunne stoppe et sted og betale med kort, det burde også være mulig for lading, mener hun.

Les også: Norge har et enormt elbilproblem – foreslår uvanlig løsning

– Vi stusser på det

NAF er imidlertid uenig i elbilforeningens krav. I sitt innspill til regjeringen påpeker de at et krav om kortbetaling kan bli både «tidkrevende, kostbart og lite fremtidsrettet».

– NAF er ikke enig med oss, av en eller annen merkelig grunn. Nå representerer vi over 100.000 elbilister, så det stusser vi litt på. De som kjører bensin- og dieselbil får jo betale med kort, så hvorfor er de imot at elbilister skal få gjøre det samme? undrer Bu.

Generalsekretæren mener NAF også er i utakt med EU, der flere medlemsland jobber med å få på plass nettopp kortbetaling.

– Tyskland innfører det fra neste år, og i Danmark kommer det snart et lovkrav om det. Så det presser seg fram i mange land på grunn av frustrasjonen som er mange steder, sier hun, og legger til:

– Vi hadde håpet at NAF hadde jobbet med oss, og at de hadde lyttet til hva folk ønsker.

Les også: Kraftige reaksjoner mot økte bompenger: – Dette er veldig urettferdig

– Lite fremtidsrettet

NAF understreker overfor Nettavisen at det vil bli for dyrt å installere kortlesere i alle ladestasjonene.

– Det vi diskuterer er om regjeringen skal pålegge selskapene å ettermontere kortlesere på 4000 ladestolper som ikke har kortlesere i dag. Det vil nemlig ta svært lang tid å gjennomføre. EU snakker om 2027, sier NAFs myndighetskontakt, Thor Egil Braadland, og påpeker:

– Det betyr i så fall fem tapte år for elbilisten, og fem ekstra år til med det appkaoset i dag som alle vil bort fra.

Han avviser samtidig at de er imot kortbetaling, selv om de ikke vil ha det lovpålagt.

– NAF heier fram alle selskaper som monterer kortlesere på sine ladestolper. At vi er mot kortbetaling er direkte feil. Vi er helt enige med Elbilforeningen i at ladeoperatører som vil montere kortlesere når de setter opp nye ladestasjoner skal heies fram, sier han.

– App mer effektivt

Braadland mener det er en annen løsning som er bedre enn kortbetaling.

– Vi er ikke mot et slikt krav, men det finnes en annen løsning som fikser dette raskere og mye mer effektivt, og det er at regjeringen pålegger alle ladeoperatørene å åpne opp for en felles, digital betalingsløsning, sier han, og utdyper:

– Da kan hver elbilist velge sin ene favorittapp, som styrer alle ladestasjonene i hele Norge. Det kan gjøres nærmest på dagen, men det skjer ikke fordi selskapene insisterer på å ha lukkede systemer og hver sin app.

– Ikke store summer

Bu viser til at Elbilforeningen nylig har fått gjennomført en undersøkelse blant 16.579 norske elbileiere. Der svarer 80 prosent at de ønsker å betale med kort direkte på hurtigladeren.

– Tallene våre viser at dette er det folk vil ha. Men vi mener jo ikke at du må ha en kortterminal per terminal, det finnes ulike nye løsninger som tapping av kort, sier hun.

– Men det har uansett en høyere kostnad om man skal installere en kortbetalingsløsning på alle ladestasjoner?

– Det brukes av bransjen jevnt over, men det er jo ikke veldig store summer det er snakk om. Vi har hørt fra nye aktører i bransjen at det koster mellom 5000 og 10.000 kroner å få på plass, sier Bu, og legger småoppgitt til:

– Du kan betale med kort på gata når du skal kjøpe mat, så jeg tror ikke det handler om kostnaden. Vi har likevel forståelse for at det kan ta litt tid før dette kan installeres på alle eksisterende hurtigladere.

– Lytter mer til bransjen

Det er gjort flere forsøk på få til en felles betalingsløsning for alle hurtigladere, men dette har feilet fordi ikke alle selskapene har ønsket å være med.

– Får dere mye reaksjoner fra deres medlemmer om ladeutfordringer?

– Ja, vi hadde hatt færre ansatte vi om det ikke hadde vært for dette. Vi mottar tusenvis av henvendelser på telefon og epost, og majoriteten av henvendelsene handler om vanskeligheter ved lading. Så det bør absolutt bli enklere, sier Bu, som heller ikke utelukker løsninger i tillegg til kortbetaling:

– Vi er ikke imot en roamingløsning som NAF ønsker, det har vi allerede lansert, men vi må lytte til forbrukerne her. Vi er bekymret for at de lytter mer til ladebransjen enn forbrukerne, sier hun.

Les hele saken
Author:

RELATED ARTICLES

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

- Advertisment -

Most Popular

Recent Comments