torsdag, september 16, 2021
HjemNyheterPristest: Nå knuser Meny Kiwi: – Kan bidra til lojale kunder

Pristest: Nå knuser Meny Kiwi: – Kan bidra til lojale kunder

Pristest: Nå knuser Meny Kiwi: – Kan bidra til lojale kunder


– Det er overraskende, og det er tydelig at Meny jobber hardt for å unngå stempelet som dyrest, sier Rune Nikolaisen, mannen bak nettstedet Gjerrigknark.com, til Nettavisen.

Nettavisen har tatt utgangspunkt i Menys såkalte «faste knallkjøp», varer som kjeden tilbyr til det de selv mener er en meget lav pris.

I prissammenligning med lavpriskjeden Kiwi, som også tilhører samme konsern som Meny, er det ikke tvil om at det er store summer å spare hos supermarked-kjeden.

Les hele testen lenger ned i saken.

Nettavisens handlekurv med 18 varer viser at du totalt sparer 258 kroner. Kiwi tar opptil 55 kroner mer for de samme varene.

Overlegen

Meny reklamerer for en rekke faste knallkjøp på alt fra pålegg og brus til toalettpapir.

Supermarkedets faste knallkjøp er enten rabatt på en enkeltvare, eller 3 for 2 på en rekke matvarer.

Hovedkonklusjonen i Nettavisens pristest er:

  • Handlekurven er 258 kroner billigere hos Meny enn lavpriskjeden Kiwi.
  • Meny er billigere, eller like billig på 19 av 20 varer i handlekurven.
  • Opptil 49 prosent prispåslag hos Kiwi – tilsvarende 55 kroner prispåslag.
  • Kiwi har prispåslag fra 18 til 49 prosent – tilsvarende fra 4 til 55 kroner.
  • 5 av 20 varer har samme pris hos Meny og Kiwi.
  • Menys knallkjøp på Cola Zero er ikke et reelt tilbud. Brusen er 10 kroner dyrere enn hos Kiwi – tilsvarende 25 prosent prispåslag.

Les også: Sjokkpris på smågodt: – Dypt urettferdig

Opptil 50 prosent prispåslag

Flere av vegetarproduktene i pristesten blir fra 30 til mer enn 50 kroner billigere om du benytter deg av 2 for 3 på Meny. Det er også mye penger å spare på laktosefrie meieriprodukter, som for eksempel kremfløte, som er er 45 prosent billigere.

– Kiwi har faste lavpriser, og det mange eksempler på at Kiwi er dyrere når andre kjører tilbud. Meny er ikke så dyr som man skal ha det til, sier Nikolaisen.

PRISSAMMENLIGNING: Rune Nikolaisen, i Gjerrigknark.com, mener det er viktig å sammeligne prisene mellom butikkjedene.

PRISSAMMENLIGNING: Rune Nikolaisen, i Gjerrigknark.com, mener det er viktig å sammeligne prisene mellom butikkjedene. Foto: Privat

Imidlertid advarer han mot å la seg overvelde av knallkjøpene.

– Du kan ikke ta noen ting for god fisk, det gjelder som alltid å sammenligne priser.

Nettavisens pristest viser at det er det all grunn til. Blant annet er ikke Menys knallkjøp på fire flasker Cola Zero et reelt tilbud, om du sammenligner med prisen på Kiwi. Bruspakken er faktisk 10 kroner dyrere på knallkjøp.

Selv om Nikolaisen mener du kan gjøre gode kjøp på Meny, advarer han mot impulshandling.

– Tilbudene er der for å lokke deg inn i butikken. Da gjelder det å stå i mot alle fristelsene som Meny har ellers. Klarer man ikke det, blir handlekurven betraktelig dyrere enn hos lavpriskjedene, konkluderer han.

Les også: Slakter oppstart av ny lavpriskjede: –Vanskelig å starte uten mye penger

Rolls Royce

– Hvis dette er en bevisst strategi fra Meny, er nok tanken at kundene skal oppleve at de har gjort et kupp, sier økonomiprofessor Tor Wallin Andreassen ved Norges Handelshøgskole (NHH) til Nettavisen.

PSYKOLOGI: Økonomiprofessor, Tor Wallin Andreassen, mener det ligger en nøye, planlagt strategi bak knallkjøpene hos Meny.

PSYKOLOGI: Økonomiprofessor, Tor Wallin Andreassen, mener det ligger en nøye, planlagt strategi bak knallkjøpene hos Meny. Foto: BIs arkiv

Han sier kundene på Meny raskt vil få en følelse av å oppdage prisskatter av høy kvalitet.

– Det blir en slags skattejakt. Kundene opplever at de leter etter gode tilbud, og når de først oppdager det, får de følelsen av å gjøre et priskupp, mener økonomiprofessoren.

Wallin Andreassen fremhever at Meny over tid har bygget seg opp som en Rolls Royce innen dagligvaresektoren. Imaget har gjort det mulig for kjeden å ta det han kaller idiotskatt.

– Kundene er villig til å betale mer for samme produkt på grunn av merkevaren, sier han.

Når Meny i kraft av denne psykologien kjører gode tilbud, gir det en helt spesiell følelse hos kunden. Det oppstår ifølge Wallin Andreassen en emosjonell respons.

– Kunden blir overrasket og henrykt over tilbudsprisen, og føler de har fått rabatt på en Gucci-veske, som i sin tur bidrar til å sikre lojale kunder hos Meny-kjeden.

Les også: Ekstreme tall for Kiwi og Meny i første halvår: – Sterk vekst

Matsvinn

– At supermarkedene frister med tilbud og knallkjøp som lokkevarer er ikke noe nytt, sier Kristine Aakvaag Arvin til Nettavisen.

MATSVINN: Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi, mener Menys knallkjøp kan føre til mer matsvinn.

MATSVINN: Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi, mener Menys knallkjøp kan føre til mer matsvinn. Foto: Kiwi

Hun understreker at lavpriskjedene Rema 1000 og Extra er Kiwis konkurrenter, ikke Meny.

Aakvaag Arvin mener det er positivt at Kiwi-kjeden ikke har rabatter som type 3 for 2.

– Vi har ikke kvantumsrabatter på mat, fordi vi vet at det bidrar til økt matsvinn, sier hun og tilføyer:

– Kiwi er prispresseren i markedet, og skal totalt sett alltid være den billigste kjeden i Norge.

Billigere enn lavpriskjedene

Kommunikasjonssjef i Meny, Nina Horn Hynne, kommenterer Nettavisens pristest slik:

KNALLKJØP: Kommunikasjonssjef i Meny, Nina Horn Hynne, opplyser at kjeden har hatt faste knallkjøp i ti år.

KNALLKJØP: Kommunikasjonssjef i Meny, Nina Horn Hynne, opplyser at kjeden har hatt faste knallkjøp i ti år. Foto: Meny

– Meny skal først og fremst være ledende på utvalg, ferskvare, lokalmat og personlig service, men samtidig ha attraktive priser og mange gode tilbud, noe denne testen viser at vi har, sier Horn Hynne.

– Hvorfor kaller dere Cola Zero for et knallkjøp? Dere er jo 10 kroner dyrere enn Kiwi.

– Fire flasker 1,5 liter Coca Zero til 49,90 kroner er en svært god pris. Besparelsen er stor sammenlignet med kjøp av én 1,5 liters-flaske.

– Ønsker dere å nå nye kundegrupper med tilbudene?

– Vårt ønske er at både eksisterende og nye kunder oppdager at vi brenner for matglede, matkompetanse, gode råvarer og stort vareutvalg.

Les hele saken
Author:

RELATED ARTICLES

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

- Advertisment -

Most Popular

Recent Comments